Welcome to Evently

Lorem ipsum proin gravida nibh vel veali quetean sollic lorem quis bibendum nibh vel velit.

Evently

Stay Connected & Follow us

Cauți ceva anume?

Lasă-mă să te ajut
  /  Storytelling   /  Care e declanșatorul empatiei în poveste?

Care e declanșatorul empatiei în poveste?

Cred că legătura umană caldă și apropiată, efectul de transpunere al ascultătorului în pielea protagonistului, emoția care conectează este cel mai mare dar al poveștii!

Și stau să mă gândesc …”cum reușește o poveste să întrețeasă această legătură atât de specială?”.

Tu ce crezi? Cum face o poveste bună de îi iese treaba asta cu empatia? Sau mai în glumă mai în serios… care e mecanismul, care sunt obiceiurile bune ale unei povești cu inteligență emoțională? 🙂

Gândind practic, cum poți crește efectul empatic al poveștii tale, gradul în care ea transmite emoție?

Uite unde cred că poți acționa:

1. La nivel de forma poveștii poți crește FACTORUL APROPIERE.

Doi oameni ținându-și mâinile în mâini deasupra unei mese.Pune-ți întrebarea “Cât de apropiată e povestea  mea de ascultător ?”

Simțim mai mult empatie față de cei care ne sunt foarte apropiați? Trăim mai mult din emoția oamenilor de care ne pasă foarte tare, nu?

Contează modul în care îți spui povestea, contează intimitatea dezvăluirii cuplată cu autenticitate, contează dacă exprimarea e distantă sau e un soi de conversație ca între prieteni apropiați.

Dacă istorisești întâmplările de parcă se derulează aici și acum folosind timpul prezent și ridicând tridimensional povestea în fața noastră în timp real emoția va fi și ea mai reală.

Dacă vorbești conversațional- la per tu- la persoana a II-a singular, dialogând pe alocuri cu oamenii din public reduci distanța și în concluzie emoția va ajunge mai repede la destinatar.

Dacă presari detalii senzoriale și le dai voie ascultătorilor să îți simtă experiența crești gradul de rezonanță emoțională.

Uite un astfel de exemplu de poveste foarte bine spusă conversațional, la timpul prezent și impregnată cu senzorial, desprinsă din TED- talkul How to become more confident — lay down on the street for 30sec | Till H. Groß. Îți transmite emoție? 

2. La nivel de conținut al poveștii crește INTENSITATEA EMOȚIEI!

schița unui om atârnat de o inimă roșie plutitoare.

Poți crește intensitatea emoției abordând nu o poveste de zi cu zi, cum a fost cazul poveștii lui Till Gross, ci o poveste care privește sub lupă un moment definitoriu. Conectarea devine incredibil de puternică atunci când te deschizi către public lăsând la vedere emoția eșecului și a momentelor ce par fără ieșire

Vulnerabilitatea într-un spațiu public este ceva atât de puternic încât…nici nu mai contează forma în care o exprimi! Indiferent de timpul verbal folosit și de folosirea persoanei a 2-a singular sau adresarea colectivă o poveste impregnată cu adevăr emoțional, o poveste care plonjează în zona de vulnerabilitate și oferă exemplul depășirii adversității va atinge emoția oamenilor din public!

Uite un exemplu din TED talk-ul The gift and power of emotional courage | Susan David. De data asta nu te provoc să observi nimic…doar simte ce e de simțit!

Funcționează și dacă transmiți emoția ta ca povestitor -personaj (un alt exemplu este povestea din TED- talkul lui Amy Cuddy http://https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are?language=ro) dar și dacă miezul este emoția autentică a altcuiva, a unui alt protagonist din povestea la care ai coparticipat.  Cu condiția ca povestea să atingă VALORI și miezul nostru universal de umanitate.

Uite un exemplu de la TEDX Timișoara – Schimbăm lumea prin voluntariat | Mario De Mezzo | TEDxPiațaVictoriei.

Ca să ai un pic de context Mario de Mezzo este manager de strângere de fonduri pentru Habitat for Humanity România, o organizație nonprofit ce construiește pentru oameni defavorizați un loc numit acasă. Și tocmai se confrunta cu situația în care CEO-ul  Whirpool, Mark Bitzer, se gândea să oprească sponsorizările. Și a venit personal ca voluntar să înțeleagă mai bine proiectul…

Așa-i că a ajuns la tine emoția fetiței de 10 ani? Și că ai simțit umanitatea acestui proiect care ajută oameni?

Ceva rapid, profund și primitiv se întâmplă în interiorul nostru când ascultăm o poveste ce conține în ea adevăr și emoție.

Ceva ce precede gândirea rațională și e destul de greu de exprimat în cuvinte. Când ascultăm o poveste bună ne imprimăm acțiunile, emoțiile și senzațiile personajelor în creier în propriile noastre arii de reprezentare viscerală, motorie și senzorială.  Acolo unde ajung și senzațiile noastre proprii viscerale, cele legate de simțuri sau proiecțiile propriilor mișcări.

Experiența emoțională contaminează rapid, emoțiile preced gândirea.

Fii un căutător de adevăr și emoție și fă-le esența poveștii tale!

“Be interesting! Tell the truth! Live your truth!” Jonach Sachs

 

Cu drag,

Scrie un comentariu