Welcome to Evently

Lorem ipsum proin gravida nibh vel veali quetean sollic lorem quis bibendum nibh vel velit.

Evently

Stay Connected & Follow us

Cauți ceva anume?

Lasă-mă să te ajut
  /  Storytelling   /  Poveste cu simțul umorului

Poveste cu simțul umorului

Dacă

A sense of humour is just common sense dancing. (Clive James)

atunci îmi plac poveștile care știu să danseze cu publicul. 🙂

Să recunoaștem, umorul e un avantaj competitiv atunci când spui o poveste. Face oamenii să se relaxeze și să devină mai deschiși la mesajul pe care îl oferi. Crește conectarea publicului cu tine, face lucrurile mai plăcute și te face pe tine mai… plăcut.

Cum putem folosi umorul într-o poveste?

Hai să vorbim azi despre 3 moduri concrete în care umorul poate fi parte din povestea pe care o spui – 3 MECANISME DE A FOLOSI UMORUL ÎN POVESTE.

ÎNTORSĂTURA DE SITUAȚIE

Se spune că cel mai important, atunci când ții un speech sau spui o poveste, e procesul gândurilor din mintea celui care te ascultă. Să fii conștient de ce gândește publicul în timp ce tu vorbești, te ajută să produci reacțiile dorite –  inclusiv râsul.
Pentru că – serios vorbind – a-i face pe oameni să râdă atunci când vorbești în public e… o treabă serioasă. E, de fapt, o formă subtilă de persuasiune. Revenind la întorsătura de situație – cum o folosești pentru a amuza? Clădește așteptări într-o
anumită direcție și apoi… schimbă brusc direcția. Fă oamenii să se aștepte ca tu să spui ceva și… spune ceva cu totul contrar.

Umorul apare din nepotrivirea între așteptare și realitate.

Uite un exemplu – scurt – de poveste, împărtășită de Ken Robinson pe scena TED.

Care e tiparul acestui gen de umor?
Premisă, pauză, poanta (punchline), pauză.
Premisa – nimeni nu știe cum arată Dumnezeu.
Pauza – de reflecție – oamenii se gândesc la ceea ce tocmai ai spus, se gândesc dacă știu cum arată Dumnezeu sau dacă sunt de acord că nimeni nu știe cum arată Dumnezeu…
Poanta – „Vor ști într-un minut” (ne duce în cu totul altă direcție decât prima replica)
Pauza – dă răgaz oamenilor să râdă, să savureze replica (the punchline)
Contradicția dintre gândul iniţial și replica punchline e cea care face lucrurile să fie “funny”.

TRIADA… MODIFICATĂ

Triada este o tehnică de speaking în care oferi 3 exemple, 3 argumente, 3 modalități de a-ți susține o idee, iar asta oferă completitudine, un simț al întregului, senzația de rotund și închegat.

We find something complete and satisfying in a group of three, like a three-legged stool that can stand firmly on uneven ground. (Nick Morgan)

Ce este triada modificată pentru a stârni umor?
E o rupere de tipar, e un truc ca de magician în care atenția publicului e condusă într-o direcție de primele 2 elemente ale triadei, e distrasă în acea direcție pentru ca apoi să apară… surpriza prin al treilea element. Prima și a doua idee construiesc într-o direcție așa încât cel din public începe să vadă un tipar. A treia idee rupe tiparul.
Uite un exemplu – o poveste a lui Craig Valentine în care apare triada modificată.

Ai detectat-o? Apare în 2 momente:
„- How about we would raise your salary up to this?
This is not a financial decision, this is a dream decision!”
„- How about we would raise your salary up to this?
– Do you know he raised it 4 times?”
„- How about we would raise your salary up to 6 figures?
I said
– Dreams are overrated!”
A doua triadă este:
„I went back the next day, I looked the vicepresident in his eyes and I was firm, I looked him directly in his face and I was bold, and I said to him… my wife said my dream is not for sale!”

ANCORA UMORISTICĂ

Ce crezi că se întâmplă atunci când o replică amuzantă, cu efect puternic asupra publicului, apare în mai multe locuri pe parcursul poveștii, în mai multe contexte, într-o formă identică sau foarte puțin modificată?
Devine o ancoră. Își întărește efectul. Relaxarea și amuzamentul indus se amplifică. Umorul ei se intensifică.

Uite un exemplu în povestea lui Craig Valentine:

Ai remarcat cele 3 momente în care apare ancora „I am black” sau „You’re black”?

„I don’t know if you can tell something about me… See if you can… I’m black!
„- You don’t look like the regular trainer!
– I know I’m tall!
– I don’t know how to tell you this!… But you’re black!
„You had them in the palm of your hand!… and then she looked at me as if to say
– And you’re still black!”

Humour is simply a funny way of being serious.

Așa că, folosește-te de momentele de umor intens și apoi condu ascultătorii spre un mesaj profund!
Călătoria devine astfel cu atât mai savuroasă.

„The end of laughter is followed by the height of listening.”  (Jeffrey Gitomer)

 

Cu drag,

Scrie un comentariu